سايت  نساجي امروز -پرمخاطب ترين رسانه نساجي ايران - را با ارسال اخبار و گزارشهاي خود ياري فرمائيد.

امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام شرکت ها ثبت نام متخصصین
 
عضویت در خبرنامه
test
test2

دستیابی به تکنولوژی تولید دنباله رپیر کربنی برای اولین بار در ایران

تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۶/۶
محمدرضا زارع و مهندس احمدرضا زارع- مدیران واحد تولیدی زارع

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، کارشناسان صنعت فرش ماشینی، یکی از قطعات استراتژیک و مهم در ماشین‌های فرش بافی را «دنباله رپیر کربنی» می‌دانند. جنس این قطعه  که در عملیات پودگذاری ماشین فرش‌ بافی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛  فیبر کربن فشرده و استحکام آن هشت برابر  بیشتر از فولاد فولاد است. اهمیت و حساسیت چنین قطعه مهمی به اندازه‌ای بالاست که در صورت استفاده از نمونه‌های بی‌کیفیت ، زیان‌های هنگفت چند صد میلیون تومانی را برای واحدهای تولیدی به بار می‌آورد. 


تکنولوژی تولید قطعه مذکور در انحصار کشورهای ایتالیا، آلمان، هند و ترکیه قرار دارد اما برای اولین بار در ایران ( شهر کاشان) محمدرضا زارع و فرزندش - احمدرضا زارع- ، پس از چهار سال تلاش مستمر، تکنولوژی تولید این محصول خاص و High Tech را بومی سازی کرد‌ه‌اند و در حال تولید و عرضه به بازار هستند.

 

*نساجی امروز: ضمن ارائه بیوگرافی و سوابق تحصیلی و شغلی، در زمینه فعالیت های صنعتی خود، توضیحاتی ارائه فرمایید.


محمدرضا زارع متولد 1344در شهر کاشان هستم. از سال 1360 شروع به کار کردم و در سال 1363 در سن 19 سالگی با تاسیس کارگاه تراشکاری به صورت مستقل شروع به فعالیت نمودم.


پس از  گذشت چند سال، در شاخه قالب سازی به فعالیت‌های خود ادامه دادم. با شروع ساخت ماشین‌های بافندگی فرش در ایران، با طراحی و ساخت دستگاه‌های مخصوص، به تولید حساس‌ترین قطعات ژاکارد (سیلندر، صفحه و کمبربورد) پرداختم و پس از آن برای اولین بار در ایران، با هدف کاهش استهلاک و خرابی ژاکارد، ژاکارد جدیدی طراحی و در نهایت تولید کردم که با موفقیت روانه بازار شد. 


پس از قبولی فرزندم -احمدرضا- در رشته مهندسی مکانیک، و تحولات گسترده در بخش علمی، تمام فعالیت‌های کارگاه شکل علمی به خود گرفت و اغلب قطعات و ماشین‌آلات آن به صورت کاملاً مهندسی طراحی و ساخته می‌شد. در واقع تیم ما در ابعاد تجربی و علمی به رشد و توسعه قابل توجهی دست یافت.


سال 1394 باز هم برای نخستین مرتبه در کشور، با طراحی ژاکارد بدون ضایعات جهت ماشین‌های فرش بافی ASR، کیفیت بافت فرش این ماشین ها را ارتقا دادیم و در سال 1398 با طراحی مجدد ژاکارد تکسیما، موفق به رفع مشکل دوبل در بافت فرش های 700 شانه شدیم. 


در حال حاضر برای اولین بار در کشور، پس از 4 سال کار شبانه روزی و بی وقفه، به تکنولوژی تولید دنباله رپیرهای کربنی دست پیدا کرده‌ایم. دنباله رپیر کربنی از حساس‌ترین قطعات ماشین‌های فرش بافی است که تا پیش از این، یک محصول کاملاً وارداتی بود.

 

*نساجی امروز:  مشخصات فنی این قطعه چیست و چه امکاناتی در اختیار صنعتگران قرار می‌دهد؟ ممکن است مقایسه‌ای از نظر قیمت و کیفیت با مشابه خارجی انجام دهید؟


با افتخار اعلام می‌کنم موفق به دستیابی تکنولوژی تولید دنباله رپیر کربنی شده‌ایم. این قطعه جزء حساس‌ترین قطعات ماشین‌های فرش‌بافی مدرن است. پود گذاری فرش به وسیله این قطعه انجام می شود. وزن بسیار کم، استحکام بالا، مقامت بالا در برابر سایش و نداشتن قوس و صاف بودن از ویژگی های مهم آن به حساب می آید. تا امروز تمام اجزای این قطعه در صنعت فرش ماشینی، از خارج کشور( ایتالیا، آلمان، هند و ترکیه) تأمین می‌شد و خوشبختانه باید نام ایران را هم به آنها افزود.


این محصول بر روی جدید‌ترین ماشین‌های بافت فرش در حال کار است و حمایت صنعت فرش ماشینی کشور از این محصول، گواهی می‌دهد که کیفیتی برابر با قطعه اورجینال دارد. قیمت آن، 30 درصد قیمت اورجینال و  با توجه به کیفیت مطلوب ، تهیه آن برای شرکت‌های فرش ماشینی کاملاً منصفانه و مقرون به صرفه است.

 

شکل 1- دنباله رپیر کربنی تولیدی این مجموعه

 

 

*نساجی امروز: هدف از ارائه این فناوری چیست؟ از ایده پردازی تا تولید چه مدت زمانی به طول انجامید و آیا جهت تولید آن تحت حمایت مالی یا معنوی سازمان یا نهاد خاصی قرار داشتید یا تمام مراحل بر اساس سرمایه شخصی/شرکتی انجام شد؟


با توجه به سابقه کاری 37 ساله این مجموعه، هیچ گونه کار تکراری یا کپی کاری انجام نشده است. هدف اصلی ما بهبود تولید به واسطه طراحی و ساخت قطعات و ماشین‌آلات با کیفیت می‌باشد. هدف اصلی ما در اجرای این پروژه قطع وابستگی واحدهای فرش‌بافی به قطعه حساس و مهم کشورهای خارجی است که با تکیه بر تجربه و علم، موفق به تولید چین محصول استراتژیکی شده‌ایم.


تولید این قطعه در جهان، در انحصار چند کشور خاص است و چون جزء محصولات High Tech به حساب می‌آید، هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد تکنولوژی تولید آن هم در دسترس نیست. از شروع تحقیقات تا فروش صنعتی محصول، 4 سال طول کشید و تمام هزینه ها به صورت شخصی تامین شده است. 

 

*نساجی امروز:  آیا صنعتگران نساجی همانطور که نسبت به خرید قطعات خارجی تمایل بسیاری دارند از قطعات تولید داخل نیز استقبال به عمل می آورند؟ چگونه به اعتماد سازی مشتریان خود می پردازید؟


یکی از ایرادات بزرگ اکثر صنایع داخلی کشور این است که می‌خواهند محصول بی‌کیفیت تولید کنند اما در عین حال مورد حمایت مصرف‌کننده داخلی نیز قرار بگیرند! وظیفه صنعتگر ایرانی تولید محصولات با کیفیت‌تر از نمونه خارجی است به این ترتیب مصرف کننده داخلی با رضایت کامل به خرید کالای ایرانی می‌پردازد.


به اعتقاد من، اعتمادسازی مشتری تنها با تولید محصول با کیفیت میسر است. به همین جهت، تمام انرژی خود را برای تولید محصولی با کیفیت برابر با نمونه اورجینال، صرف کردیم. در نتیجه وقتی مشتریان یک محصول کاملاً هم تراز با نمونه خارجی را با قیمت به مراتب مناسب‌تر تهیه می‌کنند و در زمینه دسترسی به خدمات پس از فروش با مشکل و محدودیت خاصی روبرو نیستند؛ قطعاً موفق به جلب اعتماد و اطمینان آنان خواهیم شد. به این نکته اشاره کنم که آماده دریافت بازخورد، انتقادات و پیشنهادات مشتریان و صنعتگران نساجی در زمینه تولیدات این مجموعه هستیم. 

 

*نساجی امروز:  به عنوان یک صنعتگر، شرایط صنعت نساجی را در شاخه کاری خود چگونه ارزیابی می کنید؟


با توجه به واردات ماشین‌آلات بافت فرش، تا چند سال پیش اکثر قطعات هم از خارج تأمین میشد اما طی چند سال اخیر به همت صنعتگران فعال در صنعت فرش، بسیاری از قطعات مورد نیاز در داخل کشور تولید می شوند و روز به روز شاهد تولید و ارائه قطعات مهم‌تری توسط تولیدکنندگان ایرانی هستیم؛ به طور کلی ساخت قطعات در صنعت فرش ماشینی حرکتی مثبت و رو به جلو دارد.


*نساجی امروز:  تحریم ها و نوسانات نرخ دلار، چه تبعاتی بر تعامل و مراودات فنی و تجاری شما گذاشته است؟


تحریم ها و نوسانات ارزی، فشار بسیار زیادی به مجموعه ما وارد کرد. تمامی مواد اولیه مورد استفاده در این قطعه، از نقاط مختلف جهان تامین شده است. برای تایید هر یک از اجزا، نمونه های مختلف از شرکت‌های مختلف جهان را مورد آزمایش قرار می‌دادیم تا در نهایت، بهترین کیفیت را انتخاب کنیم اگرچه با پیگیری و پشتکار فراوان و صرف هزینه‌های گزاف، این موانع را پشت سر گذاشتیم.

 

*نساجی امروز:  شیوع کرونا چه تاثیراتی بر روند فعالیت مجموعه شما گذاشته است؟ و فکر می‌کنید چه مدت به طول خواهید انجامید تا شرایط به حالت عادی گذشته (پیش از کرونا) باز گردد؟


کرونا اکثر کسب و کارهای جهان را با مشکل جدی روبرو کرده است وصنعت فرش ماشینی کشور نیز دچار مشکلات متعددی شد. فعالیت مجموعه ما هم به صورت مستقیم، از این صنعت تاثیر می پذیرد. اما از آنجایی که توقف کار و تولید، برایمان بی‌معناست و نمی‌توانیم در انتظار بهبود شرایط، به اصطلاح دست روی دست بگذاریم؛ لذا فرصت را غنیمت شمردیم و به نوآوری و خلق محصولات جدید دیگری پرداختیم که انشالله در آینده‌ای نزدیک، به صورت رسمی روانه بازار خواهند شد.


فکر می‌کنم برای حل مشکلاتی که در حد توان و بضاعت ما قرار دارد، باید تمام انرژی خود را بگذاریم به همین دلیل نابودی کرونا، اهمیت چندانی برایمان ندارد و معتقدم هر فردی در حد توان خود، قادر به رفع مشکلات مختلف جامعه است و وظیفه ما به عنوان صنعتگر‌، حل مشکلات فنی و تخصصی مربوط به صنعت فرش  ماشینی کشور است.

 

شکل 2- تست استحکام دنباله رپیر کربنی تولیدی این مجموعه

 


مهندس احمدرضا زارع:


متولد سال 1369 و دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک گرایش جامدات (مقطع کارشناسی) و مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (مقطع کارشناسی ارشد) هستم. از سال اول دانشجویی، همزمان با تحصیل در دانشگاه، به صورت حرفه ای با نرم افزار طراحی مهندسی، در کارگاه پدرم به طراحی قطعات و ماشین آلات مختلف صنعتی می‌پرداختم به طوری‌که پیش از گذراندن دروس تخصصی مکانیک، با طراحی و ساخت انواع قالب‌ها، مکانیزم‌ها و ماشین آلات مختلف کاملاً آشنا بودم؛ به عبارت بهتر همزمان کار و تحصیل را پیش می‌بردم و به تدریج تجربه و علم من نسبت به مسائل صنعتی افزایش پیدا کرد و با اتکا به تجارب ارزشمند پدر، فعالیت‌های بزرگ‌تر و محصولات متنوع‌تر (از ساخت قالب‌های مختلف صنعتی تا طراحی و ساخت ژاکاردهای خلاقانه) انجام می‌دادیم.  


در واقع همیشه به دنبال ساخت قطعات و دستگاه‌هایی بوده و هستیم که تاکنون در کشور تولید نشده است و باعث افتخار و خرسندی است که تلاش‌های شبانه روزی 4 ساله ما در پروژه دنباله رپیر کربنی به نتیجه رسید و توانستیم این افتخار مهم را برای ایران، رقم بزنیم.

 

*نساجی امروز:  مطلب نهایی


کار تیم ما، طراحی و تولید تکنولوژی است. فعالان در حوزه تمام صنایع( به خصوص فرش ماشینی)، در صورت وجود هر گونه مسأله و پرسش پیرامون تولید قطعات خاص و ماشین آلات، می‌توانند روی کمک ما جهت همکاری حساب کنند.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال
گالری صدا
گالری ویدئو
ITM 2024
ITM2024
Hightex 2024
شرکت دنیز تک دیبا
شرکت دانش‌بنیان شیمیایی سلیس
شرکت بهینه پویان کیمیا
شرکت اطلس تاب کاسپین
شرکت جهان اروم ایاز