سايت  نساجي امروز -پرمخاطب ترين رسانه نساجي ايران - را با ارسال اخبار و گزارشهاي خود ياري فرمائيد.

امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام شرکت ها ثبت نام متخصصین
 
عضویت در خبرنامه
test
test2

بازیافـت؛ رویکرد اصلی ایتـما 2023

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۴/۱۰
مهندس امیرمسعود بزرگیان- مدیرعامل شرکت ژیناتکس

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز،«توجه به بازیافت مواد و استفاده مجدد آن در تولید کالاها فارغ از اینکه مواد با پایه طبیعی یا پلاستیکی باشد می‌تواند رویکرد مشترک و مفید تلقی شود و هر دو دسته طرفداران استفاده از مواد پلاستیکی و طبیعی با آن همراهی می‌کنند. در همین خصوص بسیاری از غرفه‌های ایتمای2023 به ارائه ماشین‌آلات آسیاب الیاف، نخ، پارچه و پوشاک مستعمل و تبدیل آنها به الیاف اختصاص داشت؛ همچنین سیستم‌هایی که از ضایعات نساجی در ساختار تولید نخ و پارچه استفاده می‌کردندبه وضوح در بسیاری از غرفه‌های معرفی  می‌شد.  اگر بگوییم بازیافت مواد  در ایتمای امسال به عنوان یک رویکرد کلی مشخصه ایتمای 2023 میلان بود؛ حرف گزافی نیست.» مشروح گفت‌وگو با مهندس بزرگیان از نظرتان می‌گذرد:

*نساجی امروز:نمايشگاه اين دوره با دوره هاي گذشته از لحاظ کمّي و کيفي چه تفاوت هايي داشت ؟


به‌اعتقاد من نمایشگاه 2023 میلان، نمایشگاه بسیار خوبی بود پس از یک رکود سه ساله به دلیل پاندمی کرونا که شاهد عدم برگزاری بسیاری از نمایشگاه‌های نساجی یا برپایی کوچک و محدود آنها توأم با تغییراتی در زمان اجرا، استقبال اندک غرفه‌گذاران و بازدیدکنندگان بودیم؛ ایتمای میلان اولین نمایشگاهی محسوب می‌شود با قاطعیت می‌توان گفت نسبت به ادوار گذشته، از سطح بالاتری برخوردار بود، تعداد شرکت‌کنندگان ، بازدیدکنندگان و کیفیت غرفه‌ها قابل توجه بود.
 اغلب شرکت‌ کنندگان مطرح  با ماشین‌آلات جدید حاضر شده بودند و تکنولوژی‌های خود را نه تنها با ارائه پوستر و کاتالوگ بلکه با نمایش ماشین‌آلات در حین تولید در معرض قرار داده بودند.
یکی از ویژگی‌های ملموس ایتمای امسال که برای بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران بسیار جالب توجه و کاربردی به نظر می‌رسید، وجود اینترنت پرسرعت رایگان با پوشش فوق‌العاده بالا در تمامی سالن‌ها بود.

 *نساجی امروز: به اعتقاد شما صنعت نساجي دنيا چه روندي را در حال حاضر طي مي‌کند و بيشترين نقطه مورد توجه آن چيست؟ مسائل حفظ محيط زيست؟ منسوجات فني؟و.


به اعتقاد من بزرگترین دستاورد شرکت در نمایشگاه‌های نساجی( به‌طور اعم و حضور در ایتما به‌طور اخص) برای بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران کسب چشم‌انداز صحیح و به‌روز از صنعت است.
تنها محلی که می‌توان به بهترین شکل اهدافی مانند دریافت اطلاعات جامع از جهت‌گیری‌های این صنعت، آشنایی با چالش‌های جهانی نساجی و راه‌حل‌های شرکت‌های صاحب تکنولوژی برای رفع مشکلات، اطلاع از مسیر منتخب کشورهای و مجموعه‌های متفاوت برای ادامه حیات در صنعت نساجی را استحصال کرد، حضور در رویدادهای صنعتی مانند  ایتماست.
به نظر من اگر کسی نوآوری جدیدی در تکنولوژی مثلاً در ارتباط با نوآوری‌های ماشین بافندگی فرش، یا  ریسندگی نخ و ... اتفاق افتاده باشد هر چند دیدن آن در نمایشگاهی مانند ایتما خیلی می تواند مفید باشد اما دستیابی به این دست اطلاعات می‌تواند با مکاتبه و مراجعه به سایت شرکت‌ها (با تأخیر کوتاهی پس از ایتما)، تا حد قابل قبولی مقدور خواهد بود، به خصوص اگر فرد متخصص آن رشته باشد دستیابی به این اطلاعات کار خیلی دشواری به نظر نمی‌رسد.
ولی دریافت چشم اندازهای کلی صنعت و برآیند جهت‌گیری‌های کلی صنعت (General perspectives) به این سادگی‌ها مقدور نیست. تا در فضای مناسب قرار نگیریم چه بسا درک این موضوع برایمان ساده نباشد.
در همین رابطه می‌توان گفت مهم‌ترین اقدام برای کسب بیشترین منفعت برای شرکت‌کنندگان در ایتما (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای آینده صنعت نساجی)، علاوه بر حضور مهندسین و متخصصین شرکت‌ها در نمایشگاه‌های نساجی برای آشنایی با آخرین نکات فنی و تکنولوژیکی ماشین‌آلات، لازم است مدیران نساجی، سیاست‌گذاران صنعتی و تصمیم‌گیران ارشد در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند تا با نگاه درست به فضای حاکم در نمایشگاه‌های معتبر جهانی بتوانند به ارزیابی صحیح و تحلیل روندهای موجود در صنعت نساجی بپردازند و چشم‌انداز به‌روز و قابل استناد از جایگاه صنعت نساجی و آینده این صنعت و راه حل‌های مربوط به آن را بیابند.  
اگر امروز اهمیت بازیافت مواد در صنعت نساجی به صورت برجسته در ایتمای 2023 مشاهده می‌شود، براساس نیازی است که در دنیا شکل گرفته و این نیاز یافتن راهکاری برای رفع احجام بسیار زیادی از مواد اولیه است که به‌عنوان کالای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مدت کوتاهی تبدیل به زباله می‌شوند.
این حجم گسترده ضایعات (‌ اعم از زباله‌های طبیعی و پلاستیکی) معضلات اساسی به وجود آورده‌اند به طوری‌که از سویی جهان دچار محدودیت‌هایی در تهیه مواد اولیه طبیعی است و این محدودیت‌ها صنعتگران را مجبور به بهره‌گیری از مواد پلاستیکی در تولید مصنوعات و منسوجات مورد استفاده بشر استفاده می‌کند و از سوی دیگر استفاده از آنها ، مخاطرات جدی برای محیط زیست، تداوم حیات بشر و گونه‌های گیاهی و حیوانی در کره خاکی و سلامت آب، باد و خاک ایجاد کرده که باید برای رفع آن  چاره‌ای اندیشید.
امروزه کسی به درستی نمی‌داند استفاده از مواد پلاستیکی در منسوجات آسیب بیشتری به محیط زیست می‌زند یا بهره‌گیری از مواد اولیه طبیعی!   
چون برای تولید یک تن پنبه باید سموم دفع ‌آفات نباتی و کودهای شیمیایی، مقادیر قابل توجه آب مصرف  و زمین را اشغال کنیم تایک تن پنبه‌ای تولید کنیم که قرار است جایگزین یک تن پلی‌استر شود. علاوه بر این اراضی قابل کشت محدودیت دارد و اب کافی در دسترس نیست، نیاز بشر به مواد غذایی رو به تزاید است و احتمالا تا سی سال آینده میزان تولید مواد غذایی بایستی 70 تا 80 درصد از تولیدات فعلی بیشتر شود و  تامین مواد اولیه نساجی از منابع طبیعی و غیر پلاستیکی قطعا دارای محدودیت‌های جدی خواهد بود.  
از طرف دیگر مواد پلاستیکی مانند پلی استر  در صورت رهاسازی در طبیعت، تا 400 سال قابل بازگشت به محیط زیست نیست و دقیقاً زمانی که فکر می‌کنیم از بین رفته و به محیط زیست برگشته، تازه  به میکروپلاستیک‌هایی تبدیل شده که آلودگی آب، هوا، خاک و محصولات کشاورزی را در پی دارد و می‌تواند در آینده باعث بروز جهش‌های ژنتیکی در محیط زیست، جانوران، گیاهان و افزایش آمار ابتلای انسان‌ها به انواع سرطان و بروز معضلات سلامتی شود.
برخی معتقدند اگر بتوانیم مواد پلاستیکی (پلی‌استر) را به ترتیب مشخصی و به درستی بازیافت نماییم، استفاده از این قبیل مواد در مقایسه با تولید الیاف طبیعی مخاطرات به مراتب کمتری برای محیط زیست دارد اما عده‌ای دیگر از  کارشناسان همچنان بر این باورند که برای استفاده از مواد پلاستیکی در منسوجات و مصنوعات باید محدودیت‌هایی قائل شد.  
کشورهای مختلف اروپایی در حال تصویب و بررسی قوانینی هستند که براساس آن مالیات‌های خاصی بابت استفاده از بعضی مواد اولیه خاص در محصولات و منسوجات منظور شود، همچنین معافیت‌های مالیاتی برای بهره‌گیری از الیاف و مواد بازیافتی در منسوجات مدنظر قرار گرفته است، با اجرای چنین سیاست‌‌هایی به تدریج جایگاه منسوجات بازیافتی در بازار افزایش پیدا می‌کند، ورود مواد اولیه طبیعی و مصنوعی به چرخه تولید و مصرف به حداقل می‌رسد و از طریق جمع‌آوری ضایعات و بازیافت آنها، میزان تولید ضایعات بلااستفاده در چرخه طبیعت کاهش پیدا می‌کند.  
به عبارت دیگر توجه به بازیافت مواد و استفاده مجدد آن در تولید کالاها فارغ از اینکه مواد با پایه طبیعی یا پلاستیکی باشد می‌تواند رویکرد مشترک و مفید تلقی شود و هر دو دسته طرفداران استفاده از مواد پلاستیکی و طبیعی با آن همراهی می‌کنند.
در همین خصوص بسیاری از غرفه‌های ایتمای2023 به ارائه ماشین‌آلات آسیاب الیاف، نخ، پارچه و پوشاک مستعمل و تبدیل آنها به الیاف اختصاص داشت؛ همچنین سیستم‌هایی که از ضایعات نساجی در ساختار تولید نخ و پارچه استفاده می‌کردندبه وضوح در بسیاری از غرفه‌های معرفی  می‌شد.  
در ماشین‌آلات منسوجات نبافته، تمرکز بر تولید الیاف بازیافتی کاملاً مشهود بود، برخی از این ماشین‌آلات نه تنها توان بازیافت مواد نساجی را داشتند بلکه ضایعات سایر رشته‌های صنعتی را تبدیل به منسوجات با قابلیت استفاده طولانی مدت می‌کردند.
اگر بگوییم بازیافت مواد  در ایتمای امسال به عنوان یک رویکرد کلی مشخصه ایتمای 2023 میلان بود؛ حرف گزافی نیست.

*نساجی امروز:حضور کدام کشور و شرکت را در ايتماي ميلان بسيار قدرتمندانه و موثر مشاهده کرديد؟


در دور‌ه‌های مختلف ایتما کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک و اتریش حضور بسیار موثری دارند همچنین تعداد غرفه‌های ترکیه در ایتمای امسال قابل توجه بود و صنعتگران این کشور نهایت تلاش خود را به عمل ‌آورند تا خود را در سطوح بالای تکنولوژی ماشین‌آلات نساجی به خصوص بخش رنگرزی، چاپ و تکمیل معرفی کنند.
شرکت‌های چینی به دلیل تمرکز بر ایتمای شانگهای، حضور چندان چشمگیری در ایتمای میلان نداشتند. یا با غرفه‌های که کمتر ماشین الات در آن دیده می‌شد شرکت  داشتند.

*نساجی امروز:حضور شرکت‌هاي ايراني در ايتماي ميلان چگونه و در چه سطحي قرار داشت؟


به اعتقاد من جرئت و جسارت شرکت‌های ایرانی جهت حضور در ایتما علی‌رغم محدودیت‌ها و مشکلات فراوان‌، امری خجسته و بسیار ارزشمندی محسوب می‌شود اما باید بپذیریم سال‌هاست از قافله رشد و توسعه جهانی نساجی عقب مانده‌ایم و در صورت وجود شرایط ایده‌آل، تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی در ایتما باید هم اندازه غرفه‌گذاران ترکیه بود که متأسفانه سال‌های متمادی با این شرایط فاصله داریم و مشخص نیست این غفلت بزرگ چه زمانی و چگونه جبران خواهد شد!

*نساجی امروز:بازديدکنندگان ايراني در چه سطحي حضور داشتند؟ مديران ارشد شرکت‌ها ؟ مهندسين و متخصصين ؟


معمولاً در نمایشگاه‌های ایتما تعداد بازدیدکنندگان ایرانی قابل توجه است. امسال به دلیل دشواری‌های دریافت ویزا و هزینه‌های بالا سفر به میلان، بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران موفق به بازدید از ایتما نشدند و جای خالی مهندسین و متخصصین جوان شرکت‌های بخش خصوصی بسیار مشخص بود.    
تعدادی از مدیران ارشد به‌دنبال خرید ماشین‌آلات جدید بودند اما به دلیل تحریم‌ با استقبال نه‌چندان مثبت بعضی شرکت‌ها مواجه شدند.
بماند که معضلات نقدینگی و مالی شرکت‌ها، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای بازسازی خطوط تولید را به شدت کاهش داد و اغلب بازدیدکنندگان جهت کسب اطلاعات و آشنایی با فضای نمایشگاه راهی ایتما شده بودند و عزم جدی برای خرید ماشین‌آلات و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید نداشتند.

*نساجی امروز:هدف شما از حضور در این نمایشگاه چه بود؟


به‌عنوان یک فعال صنعت نساجی، تمام تلاش خود را جهت شرکت در ایتما به عمل می‌‌آورم. به اعتقاد من صرف حضور در ایتما برای صنعتگران، فعالان و کارشناسان نساجی بسیار مفید و مثمرثمر است.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال
گالری صدا
گالری ویدئو
ITM 2024
ITM2024
Hightex 2024
شرکت دنیز تک دیبا
شرکت دانش‌بنیان شیمیایی سلیس
شرکت بهینه پویان کیمیا
شرکت اطلس تاب کاسپین
شرکت جهان اروم ایاز