سايت  نساجي امروز -پرمخاطب ترين رسانه نساجي ايران - را با ارسال اخبار و گزارشهاي خود ياري فرمائيد.

امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
ورود به سیستم
ایمیل
رمز عبور
 
ثبت نام شرکت ها ثبت نام متخصصین
 
عضویت در خبرنامه
test
test2

اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی؛ فرصت یا تهدید؟

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۴/۱۱
مهندس علیرضا فرخ‌نیا- مدیر‌‌عامل و دکتر احسان زرین‌آبادی-مدیر فنی و مهندسی شرکت ایده‌گستر صنعت

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، به اعتقاد دکتر زرین‌آبادی،«در ایتمای امسال، ورود ماشین سازان و تولید‌کنندگان زیادی در زمینه بازیافت دیده می‌شد که خود نشان از اهمیت این حوزه در صنایع نساجی و پوشاک است. زمان زیادی است که برندهای مهم ماشین سازی مخصوص تولید الیاف از پارچه و یا تولید الیاف از ضایعات PET در حال فعالیت می باشند اما امسال بازیافت حداکثری از نخ و پارچه و پوشاک به خوبی دیده می شد و با استقبال خوبی هم روبرو گشت. »
مهندس فرخ‌نیا نیز ابراز داشت:«چشم‌انداز صنعت نساجی به نظر بنده جایگزینی و بهبود خواص پلی استر و سایر الیاف بشر ساخت و توسعه استفاده از پلی استر به عنوان ماده اولیه هم در بخش ذوب‌ریسی و ریسندگی استیپل و هم در حوزه کامپوزیت ها و منسوجات فنی است. در پوشاک و مد رویکرد و توجه به هوش مصنوعی برای من جالب و جذاب بود.»  مشروح دیدکاه مدیران ایده‌گستر صنعت در مورد ایتمای2023  از نظرتان می‌گذرد:

*نساجی امروز:بازدید از ایتمای میلان چندمین تجربه حضور شما در  این نمایشگاه بود و امسال با دوره‌های گذشته از لحاظ کمّي و کيفي چه تفاوت‌هايي داشت ؟


*مهندس فرخ‌نیا: امسال نخستین دوره حضورم در ایتما بوده  و مقایسه آن با دوره‌های قبل در حد شنیده‌هاست و با توجه به گذر از دوره کرونا شنیده‌ها و مشاهده حاکی از رونق بسیار خوبی بوده است.
اگر مشکلات ناشی از ویزای این دوره وجود نداشت، به طور قطع تعداد بازدیدکنندگان ایرانی افزایش پیدا می‌کرد.
*دکتر زرین‌آبادی: امسال برای دومین بار در ایتما حضور داشتم. این نمایشگاه در واقع المپیک صنعت نساجی و پوشاک دنیا است.
یعنی هر چهار سال یکبار (به غیر از دوره کرونا که چالش‌های خودش را داشت) به صورت مرتب در حال برگزاری است و همه کشورهای سازنده ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت نساجی، در آن شرکت می‌کنند. لذا نسبت به چهار سال گذشته تفاوت‌های چشمگیری داشت و ارتقاء و پیشرفت تکنولوژی در صنعت نساجی و پوشاک به خوبی دیده می‌شد.
از لحاظ کمّی در ابتدا سراغ میزبان می روم. کشور ایتالیا میزبان خوبی نبود، از مراحل ویزا و عدم تایید ویزا برای همه کشورها گرفته تا عدم امکانات لازم در فرودگا‌ه‌های محلی برای این حجم جمعیت، تا عدم کمک و لجستیگ برای بعضی کشورهای آسیایی مثل هندوستان به جهت رسیدن ماشین آلات آنها به نمایشگاه و ...
متاسفانه وقتی که یک کشور میزبان همچین نمایشگاه بزرگی می‌شود باید خدمات و پشتیبانی ورودی‌های کشور و همچنین بنادر و گمرکات را برای شرکت‌کنندگان چندین برابر کند. بعضی از شرکت‌ها غرفه خالی داشتند و فقط پوستر زده بودند زیرا ماشین‌آلات آنها در گمرک به موقع ترخیص نشده بود.
‌نمایشگاه دارای زیرساخت و امکانات سخت افزاری عالی جهت بازدید کنندگان بود و تا جایی که امکان داشت خدمات مناسبی ارائه می‌شد که مورد قبول بود. اما بحث کیفی، مربوط به مهمان‌ها و شرکت‌کنندگان است. که حائز اهمیت می‌باشد. طبق روال هر دوره در نمایشگاه‌های ITMA و حتی ITM و ITME، برندهای اول و صاحب نظر در صنایع نساجی با جدیدترین ماشین‌های روز خود وارد شده بودند و در بخش تولید الیاف و ریسندگی، بافندگی، رنگرزی و تکمیل همه آنها قابل مشاهده بود.
نکته حائز اهمیت وجود شرکت‌های آسیایی بودند که به نسبت دوره‌های قبل حتی در نمایشگاه های ذکر شده، با کیفیت بهتر و عملکرد مناسبی وارد عرصه بازار نساجی شدند.

*نساجی امروز:به تکنولوژي‌هاي جديد عرضه شده در اين نمايشگاه که برای شما بسیار جالب و مورد توجه بود، اشاره نماييد.


*مهندس فرخ‌نیا: در خصوص تکنولوژی‌های نو تمرکز ایده‌های نوین را متمرکز بر ترند آتی پیش رو در حوزه اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی مشاهده و ارزیابی می‌کنم.
عموم تولید کنندگان به وضوح بر این موضوع علی‌الخصوص اینترنت اشیاء تمرکز داشتند.
دکتر زرین‌آبادی: من این قسمت را با یک سوال آغاز می‌کنم،  اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، فرصت یا تهدید؟
در واقع از نمایشگاه ITME هندوستان تا نمایشگاه ITMA که هر دو به فاصله زمانی 6 ماه برگزار شد، ما شاهد ورود اینترنت اشیاء و کنترل هوشمند و از راه دور در صنعت نساجی و پوشاک هستیم. همچنین ورود هوش مصنوعی در بخش تولید پوشاک، حمل و نقل، بسته بندی، تصفیه پساب، مدیریت و بهره وری به صورت کاربردی و اجرایی در نمایشگاه به چشم می‌خورد.
یک زمانی این موارد در حد استارت‌آپ یا ایده در غرفه‌های کوچک در نمایشگاه‌ها دیده می‌شد اما الان به صورت کاملا کاربردی و دارای برندهای معتبر آماده ارائه خدمات به شرکت های تولیدی نساجی و پوشاک هستند.
در واقع اگر بخواهیم از لحاظ فنی و اجرایی و همچنین بر اساس دیدگاه مدیریت تولید ناب که تولید بدون ضایعات و محصولات منفی است، نگاه کنیم مشکل نیروی انسانی، کنترل و بهره وری، کیفیت و عدم تولید محصول منفی در کارخانجات نساجی و پوشاک به راحتی قابل حل است. اما از سوی دیگر وجود همچین ساختاری یک تهدید کامل برای نیروی متخصص و شغل برای نیروی انسانی و حتی دانشگاه‌ها است.
حالا ممکن است بپرسیم که چرا دانشگاه ها؟
با یک مثال این را توضیح می دهم. یک شرکت جدید از استرالیا وارد عرصه پوشاک شده و یک نرم‌افزار حرفه ای بر پایه وب به صورت هوشمند طراحی کرده است. شما به‌عنوان تولید‌کننده این نرم افزار را در اختیار مشتری می‌گذارید، مشتری به راحتی حدود اندازه خود را با قد و وزن به نرم افزار می‌دهد و به صورت آنلاین تمام جزئیات لباس را انتخاب می‌کند و سفارشات خود را در قالب انتخاب آنلاین تکه های لباس، دکمه و جزئیات دوخت معرفی می‌کند.
با فشار دادن یک کلیک، تمام الگو های آن لباس با یک درصد خطا به تولیدی ارسال می‌شود. این میان شغل طراح دوخت و رشته طراحی دوخت در دانشگاه‌ها علناً حذف می‌گردد! یعنی شما نیازی به طراح الگو و دوخت ندارید، وقتی نیازی برای این طراح نباشد، کسی به دنبال درس خواندن نمی‌رود، وقتی مراجعه‌ای به دانشگاه نشود، رشته رو به تعطیلی می‌رود.
این یک تهدید و فرصت است! که باید به خوبی مدیریت شود. موارد دیگر مثل: تصفیه پساب، که ماده را به دستگاه می‌دهند و پس از آنالیز به شما می‌گوید که چه روشی برای تصفیه باید انجام شود، ارسال نخ ملانژ به دستگاه تشخیص درصد نخ‌های رنگی و ارائه فرمول تولید نخ ملانژ وجود دارد، نرم‌افزار طراحی پارچه دابی و ژاکارد با قابلیت تبدیل طرح به لباس مورد نظر به صورت دو بعدی و سه بعدی و شبیه سازی روی بدن انسان، تقریبا رشته طراحی پارچه را تهدید می کند اما فرصتی طلایی برای تولید‌کنندگان است.


 
*نساجی امروز:به گفته بسیاری از همکاران و صنعتگران، نمایشگاه ایتما، مانند ویترینی است که مسیر حرکتی، پتانسیل‌ها، چشم‌انداز و آینده این صنعت را نشان می‌دهد. به اعتقاد شما صنعت نساجی دنیا چه روندی را در حال حاضر طی می‌کند و بیشترین نقطه مورد توجه آن چیست؟ مسائل حفظ محیط زیست؟ منسوجات فنی؟و..  


*مهندس فرخ‌نیا: چشم انداز صنعت نساجی به نظر بنده جایگزینی و بهبود خواص پلی استر و سایر الیاف بشر ساخت و توسعه استفاده از پلی استر به عنوان ماده اولیه هم در بخش ذوب‌ریسی و ریسندگی استیپل و هم در حوزه کامپوزیت ها و منسوجات فنی است.
در پوشاک و مد رویکرد و توجه به هوش مصنوعی برای من جالب و جذاب بود.
مشکل پیش روی بازار تورم جهانی و کاهش تقاضاست که در گفتگو‌ها مشهود بود. موضوعی که ما در داخل ایران علی رغم تورم بسیار بالا در خصوص افول بازار هنوز تجربه نمی‌کنیم؛ شاید می‌بایست در برنامه‌های استراتژیک تولید‌کنندگان به عنوان یک تهدید جدی ، کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و ضعیف  جامعه دیده شود.
*دکتر زرین‌آبادی:  به غیر از مواردی که در بخش سوال سوم عرض کردم، یک نقطه مثبت و قوی که در نمایشگاه دیده شد و حتی یک ژورنال تخصصی در مورد آن چاپ می شود (ECOTEXTILE) بحث محیط زیست و منسوجات فنی است. این دو در این مجله که شماره آخر آن در نمایشگاه رونمایی شد، به صورت یک ترکیب از دو بخش مهم در صنعت نساجی به جهت کاهش آلودگی در تمام صنایع دنیا بحث شده است.
برای مثال استفاده از پارچه‌های فیبرنوری و ال ای‌دی با قابلیت پخش تصویر به جهت جایگزینی تلویزیون‌ها و ال ای دی‌های موجود در صنایع اتومبیل‌سازی، موبایل، مولتی مدیا و .... حائز اهمیت بودند.
نکته بعدی ورود شرکت‌های مغزافزار به این حوزه بودند.‌ از جمله‌: شرکت‌های مشاوره و خدمات فنی و مهندسی در زمینه کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی تولیدات با دیدگاه تولید ناب تا شرکت‌های تصفیه پساب و فیلتراسیون، و همچنین شرکت‌های بازیافت الیاف، نخ و پارچه.
در نمایشگاه امسال، ورود ماشین سازان و تولید‌کنندگان زیادی در زمینه بازیافت دیده می‌شد که خود نشان از اهمیت این حوزه در صنایع نساجی و پوشاک است. زمان زیادی است که برندهای مهم ماشین سازی مخصوص تولید الیاف از پارچه و یا تولید الیاف از ضایعات PET در حال فعالیت می باشند اما امسال بازیافت حداکثری از نخ و پارچه و پوشاک به خوبی دیده می شد و با استقبال خوبی هم روبرو گشت.

 

*نساجی امروز:حضور کدام کشور و شرکت را در ایتمای میلان بسیار قدرتمندانه و موثر مشاهده کردید؟


*مهندس فرخ‌نیا: حضور هند و چین به نظرم نشان از ورود این دو کشور به حوزه تکنولوژی و ماشین‌سازی دارد.
هندی‌ها در حوزه کیفیت عملکرد بهتری داشته و به عنوان OBMو تامین کننده قطعات و خدمات در ماشین سازی، رنگ و مواد شیمیایی با کیفیت نزدیک‌تری به برند‌های اروپایی کار می‌کنند.
از ترکیه نباید غافل شد و اروپایی‌ها هم که با فاصله صاحب تکنولوژی ساخت، تولید ، طراحی و ... هستند. نکته قابل توجه در شرکت‌های اروپایی ادغام شرکای کلیدی و مشارکت برندها و نیز خرید شرکت‌های کوچکتر توسط هلدینگ های بزرگ است
*دکتر زرین‌آبادی: کشورهای اروپایی با قدرت بسیار زیادی مثل همیشه وارد این عرصه شده بودند و بعد از آن هندوستان، چین، آمریکا، ترکیه بیشترین حضور را داشتند.

 

*نساجی امروز:تحلیل شما از حضور غرفه‌های آسیایی در ایتمای میلان چیست و بیشتر در کدام بخش از صنعت نساجی حضور داشتند؟ ریسندگی؟ بافندگی و ....


*مهندس فرخ‌نیا: در خصوص حضور آسیایی‌ها ، هند و ترکیه را پر رنگ‌تر مشاهده کردم.
*دکتر زرین‌آبادی: غرفه‌های آسیایی، در تمام بخش‌های صنعت نساجی حضور داشتند، در بخش تولید الیاف و نخ‌های یکسره (ذوب ریسی و تکسچرایزینگ) مثل همیشه و مطابق معمول کشور چین به خوبی دیده می‌شد. در زمینه تکسچرایزینگ و تاب، ریسندگی و بافندگی، هندوستان غرفه‌های مناسبی را داشتند.
در بخش رنگرزی و چاپ چین بیشترین حضور را داشتند. در قسمت پوشاک و بازیافت هم از کشور چین سازنده  ماشین‌آلات بودند. در قطعات یدکی و اکسسوری‌ها، هندوستان، چین بیشترین غرفه را در کشورهای آسیایی به خود اختصاص دادند اما نکته حائز اهمیت حضور برند مشخص کشور چین در صنعت گردبافی بود که غرفه خوب و مناسبی با انواع ماشین آلات گردبافی به خود اختصاص داده بودند.

 

*نساجی امروز:حضور شرکت‌های ایرانی در ایتمای میلان چگونه و در چه سطحی قرار داشت؟ اصولاً حضور در این نمایشگاه از نظر اقتصادی، صنعتی و تجاری برای ایرانیان مقرون به صرفه است؟


*دکتر زرین‌آبادی: در حال حاضردچار  بحران تحریم و بحران اختلاف ارز و هزینه‌های تمام شده ارزی در نمایشگاه‌ها هستیم. پس با احتساب این دو مورد اگر بخواهیم در مورد سطح شرکت‌های ایرانی صحبت کنیم، به نظر من از سطح مناسب و قابل قبولی برخوردار بودند.
قطعا به نسبت هزینه‌های بسیار زیاد ارزی و همچنین نرخ یورو، در مقایسه با کشورهای دیگر، می‌توان حضور و سطح آنها را مطلوب دانست. اما اینکه چرا تعداد محدودی شرکت کردند و در نمایشگاه حضور داشتند، خب پاسخ آن بر می‌گردد به تحریم‌ها و هزینه‌ها که اشاره شد، و نکته بعدی اینکه شانس کار کردن شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی در این تحریم های بسیار سخت، اندک است. در هر حال باید از این عزیزان که نماینده صنعت نساجی ایران بودند صمیمانه تشکر کرد. در ارتباط با اینکه مقرون به صرفه بوده است یا خیر، به نظرم خود این عزیزان باید نظر بدهند.

 

*نساجی امروز:بازدیدکنندگان ایرانی در چه سطحی حضور داشتند؟ مدیران ارشد شرکت‌ها ؟ مهندسین و متخصصین ؟ آیا تصمیم برای بازدید از ایتما صرفا جهت آشنایی با تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید بود یا خرید هم در برنامه‌های آنها جایی داشت؟ این خرید به دلیل تحریم‌ها و نرخ بالای ارز امکان‌پذیر می‌باشد و اصولا سایر شرکت‌ها حاضر به همکاری تجاری، فنی و تکنولوژیکی با ایران هستند؟


*مهندس فرخ‌نیا: در خصوص حضور ایرانی‌ها باید عرض کنم در همه سطحی مشاهده کردم از کارشناسان فنی تا صاحبان و مدیران ارشد ولی متاسفانه حضور کارشناسان نسبت به مدیران و صاحبان کارخانجات کمتر بود.
به نظر بنده حضور اشخاص فنی و کسب اطلاعات آنها برای کارخانجات بسیار مفید‌تر خواهد بود مگر اینکه صاحبان کارخانجات تسلط فنی و خبرگی داشته باشند.
طبعاً  شرایط همکاری بسیار سخت است و فضای ایران برای شرکت‌های خارجی به دلیل وجود تحریم‌ها مبهم و پر ریسک است. شرکت‌های ژاپنی و آلمانی‌ به سختی با ایران همکاری می‌کنند و تحریم‌های بانکی و مشکلات fatf به مصداق فرصت‌سوزی و حماقت اقتصادی است که متاسفانه در گیر آن هستیم.
کاش تصمیم‌گیران کشور اگر ذره‌ای به منافع ملی معتقد هستند، مسیر و راهی باز کنند که صنایع کشور نفس تازه کنند.
فرصت بسیار است و حل آن منوط به شجاعت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و البته سرعت عمل در آن. دنیا در گیر تقدم ثانیه‌ای در استفاده از فرصت‌هاست و ما در گیر مذاکره 20 ساله هسته‌ای بدون منفعت و نتیجه برای طرفین و فرصت‌های سوخته برای ماست.
معتقدم کشورها در چشم انداز حاکمان خود زندگی می‌کنند و سالهاست از وقت آن گذشته که مدیران کلان کشور به منافع ملی نگاهی متفاوت داشته باشند و در انتخاب دوستان و دشمنان استراتژیک تجدید نظر کنند.


*دکتر زرین‌آبادی: طبق رویه هر نمایشگاه، بازدید کنندگان ایرانی در حد خودشان، بسیار زیاد بودند و اکثر کارخانجات، فعالین صنعت و مدیران و مهندسان ارشد کارخانجات همگی حضور داشتند.


ما در اینجا دو بخش در صنعت داریم، بخش اول صنعتگرانی هستند که دنبال خرید ماشین‌آلات نو و تکنولوژی های جدید هستند که آنها قطعا به صورت هدفمند به دنبال فروشنده های ماشین‌آلات می‌روند و خرید خود را انجام می‌دهند.
دسته دوم صنعتگرانی هستند که به تکنولوژی و ماشین‌آلات نو اهمیت می‌‌دهند ولی اعتقاد دارند که دانش فنی و مغزافزار در تولید، مهم تر از ماشین آلات است، پس در نمایشگاه به دنبال شرکت‌های جدید فنی و مهندسی هستند که بتوانند از انها خدمات و دانش فنی خریداری کنند.  
همچنین هر دو دسته قطعا به دنبال مواد اولیه، قطعات یدکی، و فرصت‌های جدیدی می باشند.
چندین سال است که ایران تحت تحریم‌های متفاوت بین المللی قرار دارد و در واقع تحریم یک عنصر عادی و اصلی در تجارت بین‌المللی در ایران به حساب می آید.
رای دور زدن تحریم‌ها، ایرانی‌ها راهکارهای زیادی دارند و می توانند به راحتی این کار را انجام بدهند. تنها تفاوتی که امسال شاهد آن در بعضی از شرکت‌های تامین کننده ماشین‌آلات و مواد اولیه بودیم این بود که تا چند سال قبل، تمام کارها و ریسک و فعالیت‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایرانی‌ها و خریداران ایرانی انجام می‌شد الان خود فروشندگان نیز، در جهت دور زدن این تحریم‌ها اقداماتی هر چند اندک و کوچک، انجام داده‌اند تا بتوانند با بازار ایران در ارتباط باشند. تنها ژاپنی‌ها هستند که هنوز از موضع خود کوتاه نیامده و تجارتی در زمینه ماشین‌آلات با ایرانی ها ندارند.‌
تولید‌کننده مخصوصا در بخش خصوصی باید خود را به روز کند. و باید کسب و کاری را که با زحمت فراوان و سختی زیاد راه اندازی کرده است به نتیجه مثبت برساند.
لذا در پاسخ به این سوال که از نظر بحث اختلاف ارزی، آیا برای تولید کننده خرید ماشین آلات و مواد اولیه و قطعات یدکی امکان‌پذیر است؟ باید گفت که تولید‌کننده متاسفانه در ایران چاره‌ای دیگر ندارد! حمایت‌های لازم که باید برای آنها باشد، بسیار اندک است. اگر این کار را انجام ندهد و اگر رو به جلو حرکت نکند، از بازار عقب مانده و متاسفانه ممکن است حتی رو به تعطیلی برود.در واقع تولید در این شرایط واقعا یک دو ماراتن عجیب و غریبی است که باید عاشق این کار و صنعت بود تا بتوان در آن رو به جلو حرکت کرد.
فقط می‌توانم بگویم تولید‌کنندگان ما انسان‌های ارزشمند و خارق‌العاده ای هستند که اگر در شرایط عادی مثل بقیه کشورهای رو به توسعه بودند، الان وضعیتی خیلی بهتر داشتند. نکته پایانی اینکه تولید‌کننده ما متاسفانه بیشتر درگیر تحریم‌های داخلی است تا بین‌المللی!


*نساجی امروز:هدف شما از حضور در این نمایشگاه چه بود و فکر مي‌کنيد تا چه ميزان به اهدافتان دست يافته‌ايد‌‌؟


*مهندس فرخ‌نیا: هدف ما از شرکت در نمایشگاه تحلیل فرصت‌های موجود، یافتن راهکار برای تهدید‌های موجود، تکمیل سبد محصولات و مذاکره حضوری با تامین کنندگان ضمن شناخت بیشتر و بهتر از ترند‌های آتی صنعت نساجی بود که با توجه به حجم نمایشگاه و زمان محدود رضایت از عملکرد خود داشته‌ایم.
*دکتر زرین‌آبادی: هدف ما در حضور در این نمایشگاه، حضور در غرفه‌های شرکت‌هایی بود که به صورت اختصاصی و انحصاری نمایندگی آنها را در ایران داریم تا بتوانیم به بازدید‌کنندگان محترم ایرانی و همچنین تولید‌کنندگان عزیز خدمت رسانی کنیم. همچنین با توجه به اینکه شرکت فن‌آور و مغزافزار هم هستیم، لذا مشاهده تکنولوژی‌های جدید و اتفاقات جدیدی که در دنیای نساجی و پوشاک بوجود امده است، برای نوع جنس کاری که ما داریم بسیار حائز اهمیت است.
نکته مهم اینکه در دنیای امروز در هر بخش از صنعت که مشغول به فعالیت باشید، باید علم خود را به روز کنید و یکی از مواردی که تجربه زیست درستی به شما می‌دهد و با کمک این تجربه می توانید ایده‌های جدیدی را به ثمر برسانید، بازدید از نمایشگاه‌هایی در این سطح می باشد.

*نساجی امروز: مطلب پایانی که به نظر شما برای خوانندگان این مصاحبه در مورد ایتمای میلان  آموزنده، جالب توجه و کاربردی است..


*مهندس فرخ‌نیا: رشد اقتصادی و اساسا هیچ رشدی بدون داشتن استراتژی و چشم انداز منطقی و صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود.
ادبیات مدیریتی کشور با محوریت مدیریت جهادی، اگر به معنی تلاش زیاد ، بی وقفه و بدون برنامه است‌، سرعت سقوط ما در پله‌های رشد و توسعه را بیش تر و نمایان‌تر خواهد نمود.
در نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهود است که کشورها در رقابت با هم ضمن پذیرش نقش‌های خود و شناخت از مسیر صنعت، با هدف و برنامه مشخص کار می‌کنند.
*دکتر زرین‌آبادی: سرعت پیشرفت و تکنولوژی مخصوصا در اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در صنعت نساجی و پوشاک به اندازه ای بالا رفته است که اتفاق های جدیدی که در سال گذشته من در نمایشگاه ITME هند و قبل‌تر از آن در ITM ترکیه دیدم  دیگر وجود نداشتند! و جای خود را به نسل جدید داده بودند. افزایش سرعت تولید ماشین‌آلات بواسطه کنترل و اینترنت اشیاء، کنترل تولید و بهینه سازی خطوط، افزایش بهره وری و کنترل کیفیت، حذف دانش های متکی به انسان و تبدیل شدن به هوش مصنوعی، یک زنگ خطر برای کسانی است که متاسفانه وقتی با آنها صحبت می‌کنیم هنوز می‌گویند این چیزها فایده‌ای ندارد و ما معتقدیم که ما درست می‌گوییم!! و یک زنگ فرصت و ایده برای کسانی است که می‌خواهند با استفاده از این امکانات تولید و کسب و کار و خدمات خودرا به بالاترین سطح ممکن در ایران برسانند تا بتوانند راه صحیح برندینگ و جایگاه سازی در بازار را بروند.
امروزه نمی توان با دیدگاه قدیمی و سنتی که در صنعت نساجی قرار دارد رو به جلو حرکت کرد. با این دیدگاه: که ما ایرانی‌ها نساجی و پوشاک با قدمتی بالا داریم و خودمان مشکلات خود را می‌دانیم و راه کار را هم می‌دانیم!، ما در بحران باقی خواهیم ماند.
پروفسور تاچیکاوا در دوره مدیریت تولید ناب در سازمان APO(‌بنده در این دوره حضور داشتم) گفتند«برای اجرای سیستم تولید ناب در کارخانجات اولین قدیم جلسه توجیهی و تغییر ذهنیت و نوع طرز تفکر(mindset) مدیر‌عامل شرکت است!. اگر این قدم اول به نتیجه رسید، در آن شرکت می‌توانید سیستم تولید ناب را اجرا کنید. در غیر این صورت آن شرکت را رها کنید.» من هم به نقل از این استاد بزرگوار می‌گویم، اگر طرز تفکر خود را در صنعت نساجی و پوشاک ایران عوض نکنیم، فقط فرصت از دست دادیم و متاسفانه محکوم به فنا هستیم.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
متن نظر :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ارسال
گالری صدا
گالری ویدئو
ITM 2024
ITM2024
Hightex 2024
شرکت دنیز تک دیبا
شرکت دانش‌بنیان شیمیایی سلیس
شرکت بهینه پویان کیمیا
شرکت اطلس تاب کاسپین
شرکت جهان اروم ایاز